Bij Esther Gastouderopvang

Lach, Leer, Leef, Liefde ♥
 


Mijn pedagogisch werkplan

 



 

 







In het volgend pedagogisch werkplan staat beschreven hoe ik werk als gastouder. Vang op een dag 2 à 6 kinderen op variërend in de leeftijd van 3 maand tot 13 jaar. Maximaal 5 kinderen tot 4 jaar en maximaal 6 in totaal. Opvang vind uitsluitend plaats bij mij als gastouder thuis en geschiedt in samenwerking met Gastouderbureau “Kind-Zijn” te Warnsveld en  Gastouderbureau "Gastouderland" te Culemborg.

 

Wie ben ik?  

Mijn naam is Esther van den Beuken (januari 1974), ik woon samen met mijn man en onze twee zonen (juni 2000 en april 2003) in Brummen. Samen met onze actieve, energieke hond Chayou (2016). Ik ben vanaf 2006 gastouder naast mijn werk als bloembindster in een bloemenwinkel. Nadat mijn werkgeefster in 2006 had besloten om te stoppen met haar bloemenwinkel, gaf mij dat de mogelijkheid om over mijn toekomst na te denken en een switch te gaan maken. Sinds ik zelf kinderen heb fascineren zij mij enorm. Kinderen zijn puur, afhankelijk, aanhankelijk, uitdagend, lief, elk kind is uniek en ik vind het erg bijzonder dat ik een klein onderdeel mag zijn bij het leven van een kind. Mijn eigen gezin is compleet en door een combinatie te kunnen maken van thuis werken met kinderen en ons (toen) jonge gezin, was de stap snel gemaakt. In die tijd ben ik al snel gevraagd door mensen uit Brummen en ben ik in 2006 gestart als gastouder met 2 dagen. Er kwam daarnaast ook de mogelijkheid om één dag in de week en één zaterdag per maand als bloembindster aan de slag te gaan in een bloemenwinkel. De combinatie gastouder zijn en werken in een bloemenwinkel is perfect voor mij, in beide banen kan ik heerlijk mijn creativiteit kwijt en zelfstandig werken. Bij het werken in de bloemenwinkel haal ook veel voldoening uit het contact met volwassenen als klanten en collega’s. Een perfecte combinatie dus. Op dit moment vang ik 3 dagen in de week kinderen op in de leeftijd van 3 maand tot 13 jaar. 

 

De opvangplaats

Ik vang de kinderen bij ons thuis op, ons huis is niet overdreven groot, maar er is voldoende ruimte om te spelen in de woonkamer en slapen wordt gedaan in een campingbed op één van onze eigen slaapkamers. Op de slaapkamers wordt niet gespeeld, de keuken, het toilet en de badkamer zijn ook geen ruimtes om te spelen. De woonkamer is de speelruimte met een kleed op de vloer om eventueel op te spelen. Er is voldoende speelgoed aanwezig voor diverse leeftijden. Naast speelgoed heb ik ook boekjes die kinderen alleen kunnen lezen of samen met mij kunnen lezen. Samen zorgen we ervoor dat de spulletjes mooi en netjes blijven en dat het opgeruimd wordt waar het hoort. Voor de allerkleinsten heb ik een campingbed, een box, een wipstoel en kinderstoel. In de woonkamer staat de grote eettafel waar we ons fruit, lunch en eventueel ook het avondeten nuttigen. Waar ook heerlijk aan geknutseld of een spelletje gespeeld kan worden.

Op het toilet is een opstapje en een wc verkleiner aanwezig, tot een jaar of 4 help ik de kinderen met het naar de wc gaan. Op moment dat ze hun billen goed kunnen afvegen is mijn hulp minder gewenst. Handen wassen na elk toilet bezoek doen we in de keuken. De kleinsten verschoon ik beneden op de grond, op tafel of boven op het bed op een matje. 

De tuin is heerlijk groot, er staat een speelhuisje met glijbaan, schommels en zandbak op het grasveld. De tuin is veilig omheind, net als de twee vijvers. De vijvers zijn een bron van educatie en ontdekking. Voor de BSO kinderen zorg ik elk jaar dat er in de kikkerdriltijd een klodder kikkerdril in de klas komt om de ontwikkeling van een kikkervisje te volgen. Buitenspelen gebeurt nooit zonder toezicht, ook vanuit de woonkamer is er een goed overzicht over de tuin en de vijvers.

 

De hond  

Wij hebben een Pyreneese Herder Fase Rase in huis genaamd Chayou (januari 2016). Chayou is geen makkelijke hond voor “vreemde” mensen, vooral bij volwassenen is ze moeilijk. Met kinderen gaat het wel goed. Wij hebben ondertussen oplossingen gevonden en gekregen om visite van volwassenen voor Chayou makkelijker te maken. Ik kan begrijpen dat het voor mensen die geen hond gewend zijn, wat eng kan zijn dat uw kind bij de hond is. Ik wil u uitleggen hoe ik omga met deze situatie en hoop hiermee uw angst weg te nemen. 

Chayou is altijd in huis, ik vind het goed en belangrijk dat kinderen opgroeien met een dier. Kinderen leren om respectvol met dieren om te gaan en genieten vaak ook erg van het gezelschap. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat invloed van dieren op kinderen een positief effect heeft. Omgaan met een dier heeft positieve invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling ( dieren kunnen oa een kind helpen zich veilig te voelen), de sociale vaardigheden (dieren kunnen sociale interactie tussen mensen versterken), empathie tonen (door te zorgen voor een huisdier leert een kind dat iedereen behoeften en gevoelens heeft), heeft invloed op cognitieve ontwikkeling (het dier kan het leren van de taal stimuleren, omdat het dier zowel een mooi luisterpubliek vormt als een stimulans om te praten) en gezondheid (dieren zorgen voor ontspanning en een beter immuunsysteem). Voor meer informatie kunt u kijken op de site:https://www.licg.nl/invloed-van-dieren-op-kinderen/

Ik leer de kinderen hoe ze Chayou en andere honden het beste kunnen benaderen. De hond niet te wild, te enthousiast benaderen. Niet druk met je armen zwaaien en gillen. Maar rustig de hond benaderen, steek je hand open uit eventueel met een lekker hondensnoepje, voor wie durft. Laat Chayou jou eerst snuffelen, daarna kan je rustig van onder de bek, of op de borst de hond aaien. Zo schrikt Chayou niet en zij vind het niet fijn om direct op de kop of rug te worden geaaid, ze zal dan ontwijken, als ze mensen, kinderen nog niet goed kent. Verder trekken we niet aan de oren, de staart of de poten en gaan we niet op de hond liggen. Wanneer wij eten aan tafel, moet Chayou in de mand of bench. Als Chayou eet, slaapt of in de mand of bench ligt laten we haar met rust. Ik laat de kinderen NOOIT alleen met de hond. Bij mijn toilet bezoek doe ik Chayou in de bench, de kleinsten in de box en laat de deur van toilet en kamer open. Daarnaast hebben we een hek, traphek, tussen keuken en kamer. Na contact met de hond wassen we onze handen zoals we na elk toiletbezoek en voor het eten en drinken doen. Ik betrek de kinderen als zij er interesse in hebben bij de verzorging en opvoeding van de hond. Zoals borstelen, commando’s of kunstjes leren en uitlaten. De kleine kinderen mogen nooit alleen de riem vasthouden, de grote alleen onder toeziend oog en als de gelegenheid zich er voor dient. Als het echt nodig is kan Chayou in de bench of achter het hekje in de keuken blijven. 


 

Cultuur  

Hoewel ik christelijk ben opgevoed en ik ben getrouwd voor de kerk, bezoek ik de kerk niet en praktiseer het christelijk geloof niet meer. Wel vier ik de christelijke feestdagen en neem de normen en waarden wel mee in mijn handelen. Respect voor andere mensen en culturen is er zeker, indien dit niet in conflict komt met mijn eigen normen en waarden ben ik bereid om kinderen ook volgens die normen en waarden op te voeden. Voel u vooral welkom in ons huis, want dat is wat ik wil uitdragen: iedereen is welkom!!

 

Huisregels

 

Slapen  

Er zijn drie slaapkamers in ons huis waar de kinderen die een slaapje nodig hebben kunnen slapen, dit zijn allen onze eigen slaapkamers. Ik maak gebruik van goedgekeurde campingbedjes. Ieder kind krijgt zijn eigen laken en onderlaken, deze zal ik ook regelmatig verschonen. U wordt gevraagd zelf een slaapzak voor uw kind mee te nemen. Ik heb een reserve slaapzak voor ongelukjes of als u de slaapzak bent vergeten. Kinderen slapen bij mij nooit onder een dekbed, ook niet als ze dat thuis wel gewend zijn. Ik gebruik bij voorkeur de slaapzak met eventueel een laken en dekentje. Ik heb een babyfoon voor extra controle en ik loop regelmatig naar boven om even te kijken. Eigen knuffel, fopspeen of doekje is altijd welkom.

  

Flesvoeding

Indien uw kind nog flesvoeding krijgt verzoek ik u om zelf de melkpoeder aan te leveren. Bij voorkeur in een poedertoren met minimaal 1 flesvoeding meer dan het kind dagelijks krijgt. U kunt natuurlijk ook een doos/blik voeding meegeven, deze bewaar ik dan zelf in de kast. Borstvoeding is uiteraard ook mogelijk. Ik zal zorgen dat de borstvoeding volgens de richtlijnen veilig verwarmd wordt. Wilt u ook zelf een fles met een geschikte speen meegeven? Zo kan uw kindje lekker uit zijn eigen fles drinken.

 

Muziek en televisie

Muziek maakt kinderen blij en bewegen en zingen op muziek is leuk. Maar het kan ook onrust veroorzaken. Ik vind het gezellig om een muziekje op de achtergrond aan te hebben, het moet wel gepast zijn. Zijn we lekker aan het knutselen aan tafel of spelen de kinderen rustig dan vinden de kinderen het vaak leuk om muziek aan te hebben. Deze mag dan op gepaste volume aan staan. Tijdens eten en slapen zal de muziek zachter worden gezet of uit gezet. Bewegen op muziek is een leuke activiteit die we regelmatig zullen doen!

Televisie kijken doen we in beperkte mate. Is een kind niet fit, erg moe of komt het kind uit school? Dan kan het heerlijk ontspannend zijn om even televisie te kijken. Ook bij slecht weer kan deze afleiding fijn zijn. Naast programma’s op televisie, kan ik ook een dvd of Netflix opzetten. Afhankelijk van de leeftijd, welke dvd., serie of film op Netflix. We passen ons aan het jongste kind aan. In vakantieperiode gaan we soms ook bioscoopje doen: gepaste dvd op, gordijnen dicht en zelf popcorn maken.

Wij hebben een computer, een Wii, een tablet, nintendo’s en een playstation in huis. Voor alle apparaten moet toestemming aan mij worden gevraagd. Computer, tablet, nintendo’s en Wii staan in de woonkamer, de playstation staat bij een van mijn zonen op de kamer. Daarvoor moet er zowel overlegd worden met mijn zonen als mij om er op te mogen spelen. Het moderne spelen kunnen we in deze tijd niet buiten de deur en de belevingswereld van het kind houden. Ik probeer een goede balans te vinden tussen fysiek spelen en digitaal spelen vaak in overleg met u als ouder en niet zonder toezicht. Dit geld voor zowel televisie, Netflix, dvd kijken als de diverse spelcomputers.

 

 

Eropuit

Ik vind het belangrijk dat kinderen er regelmatig op uit gaan. We hebben de mogelijkheid om naar het Dierenpark Het Goor te gaan, de speeltuin, de winkel, de markt, bibliotheek, spelen bij de IJssel. Of een keertje ergens op visite gaan en koffie drinken. In de vakantieperiode wil ik soms ook wel eens met de kinderen naar een indoor speeltuin, zwembad of bioscoop gaan. Dit is afhankelijk van de leeftijden en grootte van de groep. Hierover overleg ik altijd eerst met u of u hiervoor toestemming wilt geven en de kosten voor entree van uw kind zelf wilt betalen. Ik vervoer de kinderen lopend in buggy of 2 persoons fietskar omgezet naar wandelwagen of in de bakfiets. Soms vervoer ik de kinderen per auto, in goedgekeurde en passende autostoeltjes. Of we gaan met de trein weg. Voor het vervoer in auto, bakfiets of ander vervoersmiddel vraag ik u een toestemmingsformulier in te vullen.

 

Het ritme

Een dagritme is belangrijk voor kinderen. Het geeft ze structuur en daarmee veel rust. Ook bij “Bij Esther Gastouderopvang” probeer ik het dagritme zo goed mogelijk vast te houden. Ik werk niet met vaste thema’s, maar kijk naar de kinderen wat er leeft. Uiteraard zullen de seizoenen en feestdagen wel aan bod komen. Ik probeer vooral te kijken naar wat elk kind individueel nodig heeft en ze ook individuele aandacht te geven. Dit heb ik in een dagschema proberen weer te geven:

 

Dagschema:

7.30 - 8.10 uur Kinderen worden gebracht en mogen vrij spelen

8.10 - 8.30 uur Kinderen die naar school gaan worden weggebracht, ook de kleintjes gaan mee

8.30 - 9.30 uur Op de terugweg van school naar huis bv de speeltuin in, beestjes voeren of naar winkel (afhankelijk van het weer en de tijd van slaapjes van de kleinsten)

9.30 - 10.15 uur Fruit eten, drinken aan tafel. Daarna luiers verschonen en toiletbezoek

10.30 - 11.30 uur Buitenspelen, binnen activiteit (afhankelijk van het weer en slaapjes van de kleinsten)

11.45 - 12.30 uur Brood eten en drinken aan tafel, daarna luiers verschonen en toiletbezoek

12.30 - 13.30/13.45 uur Slaaptijd/rusttijd, kinderen die niet meer slapen kiezen zelf iets om te doen. Tijd van slapen is afhankelijk van de school waar we als eerste de BSO kinderen ophalen

13.45 - 14.15 uur Klaar maken om BSO kinderen op te halen, als er geen BSO kinderen worden opgehaald kan het kind heerlijk door slapen.

14.45 – 15.15 uur Terug van de scholen, nu eet moment en drinken, anders na het slaapje doen. Luiers verschonen en toiletbezoek

15.15 - 17.00 uur Buiten spelen of andere activiteit, samen opruimen voor papa of mama komt ophalen. Laatste keer luiers verschonen, toiletbezoek.

17.00 – 18.00 uur Kinderen worden opgehaald, klein eetmoment en drinken of avondeten voor diegene die blijven of de kinderen spelen vrij of kijken televisie tot ze worden opgehaald.

Dit dagritme is een leidraad, is afhankelijk van de leeftijd en grootte van de groep. Het gaat voornamelijk om de volgorde niet zozeer om de vaste tijden. Ik zal altijd eerst kijken naar de kinderen, waar zij op dat moment behoefte aan hebben of aan toe zijn. Vooral voor de kleinere kinderen is een voedings -en slaapritme belangrijk.

 

Aanpak

 

De houding van de gastouder  

Uw kind is uw kostbaarste bezit. Dat geeft u niet zomaar af. Ik vind het daarom belangrijk dat u zich prettig voelt bij mij en dat u kind zich veilig voelt bij mij. Ik wil dat mijn huis een plek is waar kinderen zichzelf kunnen zijn en waar ook ruimte is voor elk individu. Ik leg mij niet vast aan mijn eigen gewoontes maar wil graag actief luisteren naar het kind en mij aan hen aanpassen. Natuurlijk begeleid ik hen daarin zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Mijn taak is om veiligheid, structuur en veilige grenzen te bieden waarin een kind zichzelf kan zijn. Ik stel mijzelf regelmatig de vraag waarom ik een bepaald antwoord geef en waarom ik een bepaalde aanpak kies. Zo blijf ik reflecteren op mijn eigen handelen en blijf ik mijzelf scherp houden en verbeteren. Zelf ontdekken vind ik belangrijk.

Kinderen mogen van mij veel, maar binnen de grenzen en regels die in huis

gelden. Conflicten laat ik zoveel mogelijk zelf oplossen, maar ik begeleid waar nodig. We gaan respectvol om met mensen, dieren en spullen. Zo wordt er niet geschreeuwd, geslagen, geschopt of gebeten en zeggen we geen gemene dingen tegen elkaar. Dieren worden met rust gelaten, enkel geaaid als ik daar toestemming voor geef. We gooien niet met speelgoed en maken niks stuk. Als iets toch per ongeluk stuk gaat, komen we het vertellen. We spelen samen, maar mogen ook alleen spelen als daar behoefte aan is. Eigen inbreng van kinderen is leuk! Daar leer je van en wordt je creatief van. Een boot maken van het bed of restaurantje spelen. Ik vind het vooral belangrijk een open houding te hebben. Naar de kinderen, maar ook naar u als ouder. U kunt altijd dingen bij mij aangeven. Geeft u alstublieft aan als u het ergens niet mee eens bent of als er iets onduidelijk is. Maar ook al u een compliment heeft hoor ik het graag. 

 

De communicatie van de gastouder tijdens de opvang 

 

Communiceren is erg belangrijk. Veel conflicten ontstaan door een fout in de communicatie. Ik vind het belangrijk dat kinderen zich goed kunnen uitdrukken. Verbaal, maar ook non-verbaal. Respect vind ik hierin ook belangrijk. Naar mij toe, maar ook de kinderen onderling. Als kinderen iets willen moeten ze er om vragen. Naar commando’s wordt niet geluisterd. Ook als kinderen het moeilijk vinden om te vragen blijf ik dit stimuleren. Zowel ik als de kinderen worden bij hun voornaam aangesproken. Ik spreek kinderen aan op hun ooghoogte en op een rustige toon. Schreeuwen doen wij niet in huis, enkel buiten van plezier. Ik benader kinderen op een positieve manier en benoem vooral wat ze goed doen. Ook als voorbeeld voor andere kinderen. Kinderen voelen zich vaak niet begrepen door volwassenen. Zeker als zij zich verbaal nog niet zo goed kunnen uitdrukken. Ik pas vaak de methode ‘actief luisteren’ toe. Hierbij benoem ik wat ik zie en probeer op deze manier erachter te komen waarom het de getoonde emotie heeft. Hierdoor voelt het kind zich vaak beter begrepen en ik erken op deze manier de emotie. (BV. Meisje van 2 jaar en is erg huilerig. Het wil allemaal niet lukken vandaag. Als ze dan haar beker over de grond laat vallen wordt het haar allemaal teveel. Ze barst in tranen uit. Ik neem haar op schoot en troost haar even. Je moet erg huilen he, Jet? Ging dat even niet goed? Jet wrijft in haar oogjes, haar snikken wordt minder. Je bent moe hè? Dat geeft niks, wil je even lekker op de bank liggen? Jet knikt en gaat met haar knuffeltje lekker op de bank liggen. Even later valt ze in slaap.) 

Makkelijker is natuurlijk als elk kind precies kan vertellen wat er aan de hand was. Om het taalgebruik te stimuleren lees ik veel voor en zingen we liedjes. Ook spelen we veel spelletjes zoals het benoemen van dingen of kleuren. 

 

Samenwerking met ouders  

Ik ben erg voor persoonlijk contact. Ook na de kennismaking en plaatsingsgesprek vind ik het belangrijk om in contact te blijven met ouders. Ik stel het zeer op prijs als u aangeeft wat u dwarszit of wat u juist goed vindt. Hier is altijd ruimte voor tijdens brengen/halen, maar kan ook op een afgesproken tijdstip. Ik maak gebruik van het dagboekje als deze is gewenst en probeer hier elke dag wat in te schrijven. Bij de jongere kinderen stel ik het ook op prijs als u zelf wat informatie geeft. Natuurlijk kan er ook altijd gebeld of geappt worden als er kleine dingen te bespreken zijn. Maar bij onduidelijkheden of ontevreden zijn heb ik graag persoonlijk contact.

Bijvoorbeeld hoe uw kindje geslapen heeft of wanneer de regeldagen zijn etc. Tijdens ophalen zal ik altijd een korte overdracht geven.  

 

Belangrijk om te weten

 

Medicijngebruik

Gebruikt uw kindje medicijnen? Dan vraag ik u een medicijnverklaring in te vullen. Dit kan zijn voor medicijnen voor lange termijn of korte termijn. Indien er iets veranderd in de medicatie (samenstelling o.i.d.) vraag ik u de medicijnverklaring opnieuw in te vullen. Dit om verkeerd gebruik te voorkomen. Voorzie de medicatie altijd van de dosering en van de naam van uw kind.

 

Op de foto  

Foto’s maken vind ik erg leuk. Het geeft een blijvende herinnering aan dat specifieke moment. Ook vind ik het leuk om sfeerfoto’s van de groep te maken. Deze plaats ik op de app en soms op facebook en instagram. Ik probeer wel om de gezichten van de kinderen niet in beeld te krijgen voor foto's op social media. Heeft u er bezwaar tegen dat ik uw kind op de foto zet? Of wilt u liever niet dat het op social media komt? Dan kunt u dat uiteraard aangeven en hou ik daar rekening mee! Daarnaast heb ik ook een AVG, privacybeleid betreft verwerken persoonsgegevens.

 

Achterwachtregeling  

In geval van een noodsituatie bestaat er een achterwachtlijst. Op deze lijst staan personen die binnen 10 minuten aanwezig kunnen zijn om de opvang over te nemen, totdat ouders hun kinderen op kunnen halen. Denk aan bezoek aan ziekenhuis met kind na ongeluk oid of als er iets met mij aan de hand is.

Achterwacht:

Mevrouw Heuvelink (Door) buurvrouw

Mevrouw vd Velden (Gerrie) buurvrouw

Verder hangt er in de keuken ook een lijst met belangrijke telefoonnummers betreft de kinderen. Met daarop telefoonnummers van de ouders, huisarts, telefoonnummers achterwacht en telefoonnummers van mijn huisarts en mijn gezin.

 

 

Vier pedagogische basisdoelen

 

Voor de pedagogische onderbouwing van de Wet kinderopvang en de bijbehorende toelichting, is gekozen voor de vier opvoedingsdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven. De opvoedingstheorie van Riksen-Walraven ligt ten grondslag aan de Wet kinderopvang en de beleidsregels kwaliteit kinderopvang.

In dit plan vormen deze vier pedagogische basisdoelen het uitgangspunt voor het pedagogisch werkplan van “Bij Esther Gastouderopvang”. Hieronder wil ik ze graag nog even apart benoemen en uitleggen hoe ik de pedagogische doelen gebruik bij mijn dagelijks handelen:  

- De waarborging van de emotionele veiligheid van de kinderen: Ik zorg voor een sfeer van veiligheid en vertrouwen. Wanneer een kind bij een mij geplaatst wordt, zal ik zoveel mogelijk de “basisbehoeften” (drinken, eten, knuffelen en troosten) op mij nemen. Met name de eerste periode besteedt ik hier extra aandacht aan, zodat het kind zich aan mij kan “hechten”. 

Ik reageer op een positieve manier op gedrag en emoties van het kind. Het kind krijgt de ruimte om zichzelf te zijn, wat overigens niet betekent dat alles mag. Doordat ik het kind serieus neem merkt het kind dat het geaccepteerd wordt. Ik ondersteun het kind bij zijn emoties. Het is belangrijk dat een kind leert zich te uiten op een manier die voor anderen acceptabel is, bijvoorbeeld door de emoties onder woorden te brengen. Ik hou rekening met de eigenheid van het kind en probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij de thuissituatie. 

Ik zorg ervoor dat het kind zich welkom voelt. Ook zorg ik ervoor dat het huis kindvriendelijk is en dat er spelmateriaal aanwezig is dat past bij de leeftijd en ontwikkeling van het kind.

En uiteraard zorg ik voor een fysiek veilige omgeving (traphekjes, rookmelders enz.) en veilig speelgoed.

De bemiddelingsmedewerker van gastouderbureau “Kind-Zijn” controleert dit jaarlijks door middel van de risico-inventarisatie.

Ik biedt duidelijkheid en structuur door middel van een vast dagritme. Dit geeft het kind een gevoel van veiligheid en versterkt het zelfvertrouwen.

Het is belangrijk dat kinderen de mogelijkheid krijgen persoonlijkheidskenmerken te ontwikkelen als:

•Veerkracht

•zelfstandigheid

•zelfredzaamheid

•zelfvertrouwen

•flexibiliteit

•creativiteit

Dit stelt hen namelijk in staat allerlei typen problemen adequaat aan te pakken en zich goed aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het ontwikkelen van persoonlijke competentie gebeurt in principe vanuit het kind zelf, door spel en exploratie (onderzoekend ontdekken van de wereld om hem heen). Het is belangrijk dat ik als gastouder hier oog voor heb en weet op welke manieren ik een kind hierin kan stimuleren. Veelal gebeurt dit spontaan en intuïtief. Verder heb ik ruime kennis en ervaring met de verschillende ontwikkelingsfasen van een kind.

 

De mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling: Ik stimuleer de ontwikkeling van de persoonlijke competenties van een kind op de volgende manieren: Ik biedt ruimte voor spel en exploratie. Kinderen moeten gelegenheid krijgen voor motorisch spel omdat bewegen voor hen een belangrijke bron is voor competentie ervaringen. Het kind moet voldoende ruimte krijgen om te klauteren, kruipen en springen. Het speelgoed is afgestemd op de ontwikkeling en ontplooiing van de lichamelijke mogelijkheden van het kind. Spelmateriaal dat te ingewikkeld is, kan voor frustratie zorgen, terwijl speelgoed dat niet uitdagend of interessant genoeg is, het kind niet zal stimuleren in zijn ontwikkeling. Ook opdrachten en taken die bij het niveau van het kind passen stimuleren het kind in zijn ontwikkeling. Ook laat ik het kind zelf kiezen welke activiteit het wil doen, dit bevordert de zelfstandigheid. Wel houdt ik in de gaten of de zelfgekozen activiteit past binnen de mogelijkheden van het kind want positieve ervaringen vergroten het zelfvertrouwen van het kind. Ik stimuleert de zelfredzaamheid van het kind. Ik bekijk wat een kind zelf al kan en waar eventueel hulp geboden is. Het kind moet leren dat het soms moeite kost om dingen voor elkaar te krijgen. Dit vergroot het doorzettingsvermogen en zorgt ervoor dat het kind trots kan zijn, wanneer iets (grotendeels)gelukt is. En stimuleer de verstandelijke ontwikkeling van het kind.

Bijvoorbeeld, bij het wandelen geef ik uitleg over wat het kind ziet en meemaakt. Bij het spelen met blokken benoemen we de vormen en kleuren. De taalontwikkeling wordt bevordert door met het kind te praten, (voor) te lezen en te zingen. Belangrijk ook is het stimuleren van het zelfvertrouwen van het kind door een positieve reactie te geven als een kind ergens goed zijn best voor doet / heeft gedaan. Ik stimuleer de creativiteit van het kind door het aanbieden van verschillende materialen en wisselende activiteiten. Tevens laat ik het kind zelf bedenken wat het wil doen. Creativiteit staat niet alleen voor activiteiten en knutselen, maar het staat ook voor bijvoorbeeld voor het oplossen van een probleemsituatie. Zelf een oplossing bedenken versterkt het zelfvertrouwen.

 

De mogelijkheden tot het ontwikkelen van sociale competenties: De omgang met andere leeftijdsgenootjes is een belangrijke manier om sociale competenties te ontwikkelen, hieronder versta ik:

•Zich in een ander kunnen verplaatsen (inlevingsvermogen)

•Kunnen communiceren

•Samenwerken

•Anderen helpen

•Conflicten hanteren (voorkomen en oplossen)

•Sociale verantwoordelijkheid

Dit geeft kinderen de kans om zich te ontwikkelen tot personen die goed functioneren in de samenleving. Ik doe mijn best de sociale competentie op de volgende manieren stimuleren: Samen spelen en samen delen. We zorgen ervoor dat het kind leert om met de eventuele andere kinderen rekening te houden door: samen te spelen en te delen, op elkaar te wachten en samen op te ruimen. Dit stimuleert de zorg voor elkaar, het spelmateriaal, etc. Het is belangrijk dat ik steeds benoem wat er goed gaat en minder goed gaat. Daarmee kan ik een gevoel van saamhorigheid bevorderen door te stimuleren dat kinderen elkaar helpen. Ik ben in staat om kinderen te begeleiden zodat zij op een positieve manier relaties met anderen kunnen opbouwen. Individuele aandacht is ook belangrijk voor ieder kind. Ik draag er zorg voor dat elk kind zijn / haar verhaal kan vertellen. Samen plezier maken. Een aai over de bol en op een positieve manier met elkaar omgaan stimuleert het in zijn / haar sociale ontwikkeling. Ook ruzie maken is sociaal gedrag. Men is snel geneigd om in te grijpen en het gedrag af te keuren, maar het opkomen voor jezelf of voor anderen is belangrijk om te leren. Hier stimuleer ik het kind door een ruzie zelf op te laten lossen en niet direct in te grijpen. Ik luister goed naar de reacties van beiden partijen. tevens zorg ik ervoor dat uiteindelijk de ruziënde partijen het weer goed maken en weer samen verder kunnen. Ik biedt een sociale leeromgeving voor het kind waarin regels en afspraken door mij, de gastouder duidelijk worden aangegeven. Als een kind zich hier niet aan houdt kan dit betekenen dat ik, bijvoorbeeld het kind even apart zet, om aan te geven dat het gedrag niet geaccepteerd wordt. Ik geeft duidelijk aan wat wel / niet mag. Zo leert het kind om te gaan met de gedragsregels. Wel zorg ik ervoor dat afspraken begrijpelijk voor het kind zijn.  

- De normen en waarden die ik de kinderen wil meegeven: Ieder mens heeft zijn eigen normen en waarden. Van mens tot mens verschilt wat belangrijk gevonden wordt. Normen en waarden spelen bij de opvoeding van kinderen een rol. Verbaal en non-verbaal laten mensen blijken wat zij vinden. Kinderen maken deel uit van de samenleving. Het is van belang dat zij leren om op een passende manier met andere kinderen en volwassenen om te gaan. Ons gastoudergezin wordt gezien als een aanvulling op de eigen gezinssituatie. Het kind kan zo in aanraking komen met andere aspecten van de cultuur en diversiteit van onze samenleving. Als iedereen de afgesproken normen en waarden naleeft, ontstaat er een prettige samenleving. Als je respect voor anderen toont, wordt jezelf ook met respect behandeld. Ik draag zorg voor het naleven van de normen en waarden zoals die zijn afgesproken. Als gastouder ben ik in staat en doe mijn best om voor het kind de voorwaarden te scheppen om: 

•Zich de norm en waarden, cultuur, eigen te maken van de samenleving waar zij deel van uit maken.

•In aanraking te komen met de diversiteit van onze samenleving.

•De morele ontwikkeling tot stand te brengen (grenzen van goed en slecht, van anders, van mogen en van moeten). Ook ben ik me bewust van mijn voorbeeldfunctie. Ik stimuleer het kind het eigen maken van de normen en waarden door: Respect, de basis voor het overbrengen van normen en waarden is “ respect”. Ik respecteer het kind om wie het is. Hierdoor wordt het gevoel van eigenwaarde van het kind versterkt. Het kind leert zo op zijn/haar beurt respect te hebben voor de mensen om hem/haar hen. Het gedrag van mij speelt een belangrijke rol bij de morele ontwikkeling van het kind. Door mijn reactie ervaart het kind de grenzen van goed en slecht, van anders en van mogen en moeten. Respect voor je omgeving: Respect hebben voor ander en, maar ook voor de omgeving, spelmateriaal en natuur zijn aandachtspunten. Ook hierin vervul ik een voorbeeldfunctie. Ik geef aan dat je bijvoorbeeld niet dwars door de bloemenperken loopt, beestjes buiten niet dood maakt of speelgoed niet stuk maakt. 

Ook geef ik het goede voorbeeld in gedragsregels en omgangsvormen. Bijvoorbeeld door: alsjeblieft en dankjewel te zeggen, aardig zijn voor elkaar, elkaar aankijken als je met iemand praat enz.

•Flexibiliteit, het stellen van regels is belangrijk, maar het is ook belangrijk hier flexibel mee om te gaan. Dit laatste bepaalt de kracht van mij als gastouder. Ik heb geleerd en ervaren dat je steeds opnieuw afwegingen maakt ten gunste van het kind en de situatie. De reacties van volwassenen geven niet alleen richting en correctie aan het gedrag van kinderen, maar worden door kinderen ook gekopieerd in hun eigen gedrag naar andere kinderen en volwassenen. Resultaat is: het accepteren van de ander, die per definitie anders is dan jij. 

•Aansluiting, ik sluit aan bij de beleving van het kind in zijn “culturele“ context. Denk daarbij aan de verschillende godsdiensten met de daarbij behorende voorwaarden (b.v. voeding van moslimkinderen ) en vieringen.

 •Communicatie, door naar een kind te kijken en te luisteren laat ik zien, dat het belangrijk is wat het kind verbaal of non-verbaal te vertellen heeft. 

•Maaltijdbeleving, het kind wordt gestimuleerd om tijdens het eten zelf (op een gepaste manier) te vragen om nog een broodje, wanneer hij/zij dat nog wil. Ook beleg mag zelf gekozen worden. Ik laat zo zien dat zij de keuze van het kind serieus neemt. Het gezamenlijk eten is een dagelijkse terugkerende gebeurtenis, waarbij een aantal regels gelden die ervoor zorgen dat kinderen rekening met elkaar houden. Maar ook dat de maaltijd rustig verloopt en elk kind de tijd heeft om rustig te eten.

•Lichamelijk contact, wanneer ik een baby verschoon, praat ik wat met het kind, heb oogcontact en knuffel met het kind. Mede door dit lichamelijk contact wordt het kind zich bewust van het eigen lichaam.

 

Deze vier pedagogische basisdoelen pas ik vaak zonder er bewust van te zijn toe op het handelen, werken met de kinderen. In dit pedagogisch werkplan heeft u kunnen lezen hoe de vier pedagogische basisdoelen zijn verweven in mijn handelen met de kinderen en heeft u kunnen lezen hoe ik werk, omga met de kinderen die bij mij in de opvang komen.